Filip Karlsson

MJUKVARUUTVECKLARE


Jag har alltid tyckt om spel och att skapa saker. När jag upptäckte programmering såg jag möjligheten att kombinera mina intressen genom att bli spelprogrammerare. Medan jag läste min master i datateknik i Lund började jag utveckla spel på fritiden. Under denna tid vann jag Swedish Game Awards, i kategorin mobilspel. Efter examen blev jag anställd som programmerare för en spelutvecklare i Malmö. 


När jag arbetat där några år valde jag att starta eget för att utveckla mitt egna spel. Under två år har jag nu byggt en spelmotor i C++ som jag använt för att skapa äventyrsspelet Dungeon Core, där jag gjort allt från utveckling till grafiken. Än så länge är Dungeon Core släppt som Easy Access men planen är att nå ut till den breda massan under 2021. Målet är att fortsätta underhålla spelet som ett hobbyprojekt. 


Men nu kände jag att jag ville jobba inom en annan bransch och utveckla mig själv genom att jobba inom nya områden. Än så länge har jag fått utforska och sätta mig in i webb-världen och lär mig väldigt mycket JavaScript, React och Nest. Allt känns väldigt nytt och spännande och jag ser fram emot att lära mig mer! 


Spetskunskaper

  • C++
  • Grafikprogrammering 
  • App-utveckling


JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.